CYFERIUM®

Artykuł  

1 czerwca 2023, 12:25

Grand Prix Monaco emituje bilety NFT

Platinium Group jako wiodący dostawca biletów na Formułę 1 zmienia świat wydarzeń sportowych poprzez integrację technologii blockchain.

Nawiązanie współpracy z Elemint oraz Bary.ai umożliwiło wprowadzenie uczestników w nową erę sprzedaży biletów i interakcji podczas wydarzenia Grand Prix Monaco, które odbyło się w dniach 26-28 maja. Zastosowany został innowacyjny system biletowy oparty o NFTs.

Wydarzenie, która globalnie uznawane jest za jedno z najbardziej prestiżowych i znaczących wyścigów samochodowych, to niewątpliwe połączenie tradycji z innowacją (odbywa się co roku od 1929) i początek nowych rozwiązań w branży sportowej i rozrywkowej. 

„Platforma biletowa łączy w sobie solidne zabezpieczenia Ethereum z unikalnością NFT odpornych na fałszowanie, aby zwiększyć autentyczność biletów i zapobiegać nielegalnym zachowaniom”

Urvit Goel, Head of Global Business Development w Polygon Labs

Posiadacze biletów NFT nie tylko mają zapewniony dostęp do wydarzenia, ale również posiadają długoterminowe korzyści – przywileje tj. zniżki na przyszłe wyścigi, korzyści gościnne to tylko niektóre elementy pakietu docenione przez kolekcjonerów wrażeń i lojalnych fanów.

To nie pierwsza inicjatywa WEB3 Formuły 1. W czerwcu 2022 roku, Amber Lounge F1 udostępniło kolekcję 1888 członkostw NFT dostępnych jedynie na zaproszenie. Na ten moment, tokeny umożliwiają posiadaczom dostęp do imprez VIP organizowanych przez Amber Lounge.

„Cieszymy się, że możemy przedstawić naszym klientom VIP to rozwiązanie biletowe NFT, które nie tylko zapewnia dostęp do niezrównanych wrażeń, ale także przekształca się w naprawdę wyjątkowe pamiątki odblokowujące wiele korzyści – na zawsze zawierające esencję tej niezwykłej chwili”

Bertrand Labays, COO Platinium Group

Wykorzystanie NFT w przestrzeni biletowej nieustannie zyskuje na popularności. Branża rozrywkowa ma przed sobą wiele wyzwań, które dzięki blockchain można potencjalnie wyeliminować – np. czarny rynek biletów to okazja do implementacji blockchain w celu weryfikacji autentyczności biletów, handlowania czy przekazywania na rynku o przejrzystych transakcjach.

Tokeny dedykowane kibicom to okazja by zaangażować fanów (duże wyzwanie w trakcie pandemii), a sama tokenizacja aktywów sportowych (bilety, towary, drużyny sportowe) to możliwość nowych inwestycji i wsparcia ulubionych klubów sportowych – bądź nawet umożliwienie kibicom udziału w procesach decyzyjnych.  

Istotną zmianą jest także stworzenie bardziej przejrzystych i demokratycznych struktur zarządzania w organizacjach sportowych – z wykorzystaniem blockchain można zaprojektować bardziej sprawiedliwy i godny zaufania proces decyzyjny. 
Tak samo ważna kwestią jest ulepszenie procesów zarządzania danymi w zakresie śledzenia i weryfikacji kluczowych dla branży sportowej informacji – tj. statystyki meczów, dane dotyczące wyników, umowy sponsorskie etc. 

„Technologie Web3 umożliwiają projektowanie rozwiązań biletowych, które są bezpieczniejsze i bardziej dostosowane do specyfiki każdego wydarzenia. Doświadczenie staje się bardziej spersonalizowane i ciekawe dla fanów wszelkiego rodzaju zawodów sportowych”

Jacques-Henri Eyraud, CEO Elemint

W długiej perspektywie, blockchain ma szansę nie tylko pomóc zminimalizować ryzyko sporów czy fałszowania biletów, ale również zapewnić bardziej przejrzysty system, w którym gracze nie mogą zmieniać czy usuwać historii swoich osiągnięć, przypadków dopingu czy kontuzji – czy to jednak idealne rozwiązanie? 
Blockchain wykorzystany w sposób przemyślany i dostosowany do potrzeb branży może umożliwić stworzenie nowych wartości, jednak należy zdawać sobie sprawę z zagrożeń, które potencjalnie niesie gdy niewłaściwie zastosowany. 

Technologia blockchain umożliwia eksperymenty i kreatywność, a organizacje sportowe wykorzystujące nowe technologie mogą pozycjonować biznes na czele dynamicznie rozwijającego się ekosystemu technologicznego odblokowując nowe strumienie przychodów i możliwości rozwoju.