Artykuł
21 lutego 2023, 5:47 Autor: CFR
-czyli o tym, jak AI i blockchain wymuszają zmianę mmodeli biznesowych.
Meta – właściciel Facebook i Instagram ogłosił, że zamierza wprowadzić subskrypcję dla usługi weryfikacji kont. Wcześniej o takim rozwiązaniu informował Twitter.
Z pozoru jest to niezbyt istotna informacja, bo przecież nadal dostępne są darmowe konta zarówno na Twitterze jak i na Facebooku czy Instagramie, jednak jest to początek bardzo znacznej zmiany jaka nadchodzi w świecie mediów społecznościowych (MS). Co więcej – to jest początek znacznie większej zmiany dla całego Internetu, w którym nasza partycypacja przestanie być darmowa. Kolosalna zmiana na wielu płaszczyznach – od wolności słowa do finansów i polityki.
Jak dotąd model biznesowy MS opierał się na wolnym dostępie do danych użytkowników w zamian za darmowe usługi jakie im oferowano: a więc my nie płacimy za Facebooka a Facebook śledzi naszą aktywność w Internecie i monetyzuje nasze dane nic nam za nie nie płacąc.
Z biegiem czasu nasycenie rynku spowodowało, iż pozyskiwanie nowych użytkowników stało się coraz trudniejsze, tak więc MS zaczęły motywować nas do tworzenia kontentu, który był na tyle ciekawy, że przyciągał użytkowników. W ten sposób powstał nowy model monetyzacji – Influenser algo. Jeśli potrafisz stworzyć treści, które przyciągają użytkowników, MS algo pozwalał na zdobycie jeszcze większej liczby lajków, klików i obserwujących. Można powiedzieć, że wytworzyła się swego rodzaju symbioza, w której bycie influenserem to był lukratywny biznes, do którego każdy miał dostęp a MS dostawały kontent, który był konieczny dla przyciągania użytkowników.
Ostatnie ogłoszenie o wprowadzeniu opłat to znak zmiany – MS zaczynają stawiać warunki influenserom: jeśli zapłacisz – będziemy dbać o to abyś mógł nadal rozwijać swój lukratywny biznes na naszej platformie. Jeśli nie zapłacisz – może się pojawić dużo fejkowych kont podobnych do twojego.
Co powoduje, że SM mogą zacząć dyktować warunki?
Po pierwsze sztuczna inteligencja, po drugie blockchain.
Sztuczna inteligencja umożliwia wygenerowanie nieskończenie dużo kontentu przy minimalnych kosztach.
Blockchain umożliwia stworzenie ( w niedalekiej przyszłości ) rozwiązań, które dadzą kontrolę na danymi użytkownikom – a więc bigtech nie będzie miał darmowego dostępu do naszych danych. I to właśnie jest motorem zmian w modelach biznesowych mediów społecznościowych. Muszą mieć przychody z opłat użytkowników- jeśli mają przetrwać.
Ostatnio ogłoszone zmiany to tylko pierwszy krok – ostrożny krok.
Kiedy przywykniemy do płacenia za serwis premium, pojawią się kolejne opłaty.
Dla wszystkich, którzy postrzegają Internet jako narzędzie wolności ta zmiana jest alarmująca – zmierzamy do WEB3, w którym wszystko może być monetyzowane, a więc nic nie jest za darmo.
Oznacza to, że Internet wartości może być końcem Internetu wolności.